همه ی آنچه شما باید در مورد بربرین بدانید

19 جولای 2019- بربرین یک نمک آلکالوئیدی است که در چندین گیاه از جمله گولدن سیل یا اورنج روت، زرشک، انگور اورگان و زردچوبه ی درختی وجود دارد.

تحقیقات نشان داده است که berberine می تواند به درمان دیابت، چاقی و التهاب کمک کند. با این حال، عوارض جانبی آن می تواند شامل ناراحتی معده و حالت تهوع باشد.

بربرین هزاران سال است که بخشی از طب چینی و آیورودا است. این ماده به روش های مختلفی در بدن عمل می کند و قادر به ایجاد تغییراتی در سلول ها است. مطالعات نشان می دهد که بربرین دارای یک "توزیع هماهنگ" در چندین هدف در بدن است که به این ماده اجازه می دهد تا ضمن مبارزه با برخی بیماریها، سبب ایجاد حداقل عوارض جانبی شود.

بسیاری از مطالعات بر روی بربرین نشان داده اند که این ماده می تواند چندین بیماری متابولیکی از جمله دیابت، چاقی و مشکلات قلبی را درمان کند. اگرچه به نظر می رسد که berberine بی خطر است و عوارض جانبی کمی را به همراه دارد، اما همه ی افراد قبل از مصرف این ماده باید با پزشک خود مشورت کنند.

فواید

بر اساس تحقیقات ، موارد زیر شرایطی هستند که بربرین به درمان آنها کمک می کند:

عفونتهای باکتریایی

بربرین می تواند یک عامل ضد میکروبی مؤثر باشد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که بربرین به مهار رشد استافیلوکوکوس اورئوس کمک می کند. استافیلوکوکوس اورئوس می تواند بسیاری از مشکلات سلامت از جمله سپسیس، ذات الریه، مننژیت و طیف وسیعی از مشکلات پوستی را ایجاد کند.

یک مطالعه دیگر نشان داده است که بربرین توانایی آسیب رساندن به DNA و پروتئینهای باکتریهای خاصی را دارد.

التهاب

التهاب یکی از عوامل مهم در چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی و دیابت است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که بربرین دارای خواص ضد التهابی است، به این معنی که می تواند به درمان دیابت و سایر بیماریهای مرتبط با التهاب کمک کند.

دیابت

تحقیقات نشان داده است که بربرین ممکن است به عنوان یک درمان برای دیابت عمل کند. مطالعات نشان داده اند که این ماده می تواند بر قند خون، تری گلیسیرید و انسولین اثرات مثبتی داشته باشد.

یک متاآنالیز نشان داد که بربرین در کاهش قند خون بهتر از یک دارونما عمل می کند.

در همان تجزیه و تحلیل مشخص شد که ترکیب بربرین و داروهای کاهنده ی قند خون نسبت به مصرف داروها به تنهایی، مؤثرتر است.

براساس سایر تحقیقات، بربرین به عنوان یک درمان بالقوه ی دیابت نتایج امیدوار کننده ای را ارائه نموده است، به خصوص برای افرادی که به دلیل بیماری قلبی، نارسایی کبدی یا مشکلات کلیوی نمی توانند از داروهای ضد دیابتی موجود استفاده کنند.

یک فراتحلیل دیگر نشان داد که بربرین همراه با تغییرات سبک زندگی برای کاهش قند خون بهتر از تغییرات سبک زندگی به تنهایی عمل می کند.

به نظر می رسد که بربرین، "پروتئین کیناز فعال شده با AMP " را فعال می کند، فعال شدن این آنزیم می تواند به تنظیم نحوه ی استفاده ی بدن از قند خون کمک کند. محققان معتقدند که این فعال سازی می تواند به درمان دیابت و مسائل مربوط به سلامت مانند چاقی و کلسترول بالا کمک کند.

با این حال ، دانشمندان برای تعیین ایمنی کامل و اثربخشی بربرین، باید مطالعات بزرگتر و دوسوکوری را انجام دهند.

قبل از مصرف berberine برای دیابت، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است این ماده برای همه مناسب نباشد و می تواند با سایر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل کند.

کلسترول بالا

مقادیر بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و تری گلیسیریدها ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهند.

برخی شواهد نشان می دهد که بربرین می تواند به کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید کمک کند. طبق مطالعات انجام شده در حیوان و انسان بربرین دارای اثرات کاهنده ی کلسترول است. این ماده ممکن است به کاهش LDL یا کلسترول "بد" و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول "خوب" کمک کند.

یک متاآنالیز نشان داد که بربرین همراه با تغییرات سبک زندگی در درمان کلسترول بالا بهتر از تغییرات سبک زندگی به تنهایی عمل می کند.

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی همستر نشان داد که بربرین به انتقال کلسترول اضافی به کبد، جایی که بدن می تواند آن را پردازش و از بین ببرد، کمک می کند. این به نوبه خود به پایین آوردن کلسترول کل و تری گلیسیرید کل کمک می کند.

محققان معتقدند که اثرات بربرین ممکن است مشابه با داروهای کاهنده ی کلسترول باشد، در حالی که بربرین عوارض جانبی این داروها را ندارد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا علت اصلی بیماری های قلبی است. یک متاآنالیز نشان داد که استفاده از بربرین همراه با داروی کاهنده ی فشار خون، نسبت به مصرف داروی کاهنده ی فشار خون به تنهایی مؤثرتر است.

همچنین، نتایج مطالعه بر روی موشهای صحرایی نشان داد که بربرین می تواند ابتلا به فشار خون بالا را به تاخیر بیاندازد و در صورت بالا بودن فشار خون، به کاهش شدت آن کمک می کند.

چاقی

چاقی یک بیماری شایع است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش دهد. در یک بررسی سیستماتیک بر روی مقالات موجود نشان داد که مصرف 750 میلی گرم زرشک دو بار در روز به مدت 3 ماه موجب کاهش قابل توجه وزن می شود. زرشک گیاهی است که حاوی مقادیر زیادی بربرین است.

همچنین، یک مطالعه دوسوکور نشان داد که شاخص توده بدنی افراد مبتلا به سندرم متابولیک، که 200 میلی گرم زرشک را 3 بار در روز مصرف می کردند، کاهش یافته است.

در یک مطالعه ی دیگر گزارش شد که بربرین ممکن است بافت چربی قهوه ای را فعال کند. این بافت به بدن کمک می کند تا غذا را به گرمای بدن تبدیل کند و افزایش فعال سازی چربی قهوه ای ممکن است به درمان چاقی و سندرم متابولیک کمک کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که بربرین مشابه با داروی متفورمین که پزشکان اغلب برای درمان دیابت نوع 2 آن را تجویز می کنند، عمل می کند. در حقیقت، بربرین ممکن است توانایی تغییر باکتری ها را در روده داشته باشد ، که می تواند به درمان چاقی و دیابت کمک کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وقتی رخ می دهد که یک زن دارای مقادیر زیادی از هورمونهای مردانه باشد. این سندرم ناشی از عدم تعادل هورمونی و متابولیکی است که می تواند منجر به ناباروری و سایر موارد بهداشتی شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک با بسیاری از مواردی که berberine ممکن است به حل آنها کمک کند، ارتباط دارد. به عنوان مثال، شخص مبتلا به PCOS ممکن است:

·        سطح انسولین بالایی داشته باشد، یا دیابت مبتلا باشد و یا هر دو

·        دارای فشار خون بالایی باشد

·        دارای کلسترول بالایی باشد

·        وزن بالایی داشته باشد

پزشکان گاهی برای درمان PCOS متفورمین(داروی دیابت) را تجویز می کنند. از آنجایی که به نظر می رسد بربرین اثرات مشابهی با متفورمین دارد، ممکن است یک گزینه درمانی مناسب برای PCOS باشد.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان داد که بربرین نتایج امیدوار کننده ای در درمان PCOS با کاهش مقاومت به انسولین دارد. با این حال، نویسندگان اظهار داشتند که تأیید این تأثیرات به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

سرطان

بربرین می تواند با تغییراتی در مولکولهای موجود در سلول یک مزیت بالقوه دیگر داشته باشد و آن مبارزه با سرطان است. در یک بررسی سیستمیک نتیجه گیری گردید که بربرین "اثر مهاری واضحی" بر سرطان های زیر دارد:

·        سرطان روده بزرگ

·        سرطان ریه

·        سرطان تخمدان

·        سرطان پروستات

·        سرطان کبد

·        سرطان دهانه رحم

یک مطالعه دیگر اظهار داشت که بربرین با تداخل در روند و چرخه ی معمول زندگی سلول ها، به درمان سرطان کمک می کند. همچنین ممکن است در کشتن سلول های سرطانی نقش داشته باشد.

بر اساس این شواهد، نویسندگان اظهار داشتند که بربرین "به عنوان یک عامل مبارزه با سرطان" بسیار مؤثر، ایمن و مقرون به صرفه است. اما یادآوری این نکته مهم است كه محققان فقط در آزمایشگاه تأثیر بربرین را بر سلولهای سرطانی مطالعه كرده اند نه در افراد.

نحوه استفاده از بربرین

مکمل های بربرین به شکل کپسول در دسترس هستند. اگرچه هیچ دوز مشخصی برای مصرف آن در نظر گرفته نشده اما در بیشتر مطالعات از دوز 1000 تا 1500 میلی گرم در روز استفاده شده است.

بربرین می تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد که در ادامه با جزئیات بیشتری به آنها می پردازیم. بهتر است فرد با دوز کمتری مصرف آن را شروع کند، و عوارض جانبی را بررسی نماید و به تدریج دوز آن را تا 1500 میلی گرم در روز افزایش دهد. به عنوان مثال فرد می تواند دوز 1500 میلی گرمی در روز را به دوز 500 میلی گرمی، اما سه بار در روز تقسیم کند تا سطح عصاره ی بربرین را در بدن خود ثابت نگهدارد.

اثرات جانبی

در اکثر مطالعات هیچگونه عارضه جانبی جدی از بربرین گزارش نشده است. اما ممکن است باعث عوارض گوارشی مانند ناراحتی معده، یبوست یا حالت تهوع شود. بربرین همچنین می تواند باعث ایجاد بثورات یا سردرد در برخی از افراد شود.

زنان باردار یا شیرده نباید بدون تأیید پزشک از بربرین استفاده کنند. اگرچه مطالعات نشان نداده اند كه بربرین برای جنین در حال رشد یا نوزاد شیرخوار مضر است، اما اثبات قطعی ایمنی آن نیاز به مطالعات بعدی دارد.

خلاصه

تحقیقات نشان می دهد که بربرین می تواند یک درمان امیدوارکننده برای چندین بیماری از جمله دیابت ، بیماری قلبی و چاقی باشد. بربرین یک داروی طبیعی است که می تواند به اندازه برخی داروهای تجویزی قدرتمند باشد. به این ترتیب ، افراد باید با احتیاط آن را استفاده کنند و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325798.php